Verlichting kan worden gebruikt om sfeer te creëren, om gasten een goede eerste indruk te geven en natuurlijk om niet in het donker te zitten. Maar licht heeft ook invloed op hoe bepaalde zaken op ons overkomen. En in de retail kan dit grote voordelen opleveren. Als u op de hoogte bent hoe uw producten het aantrekkelijkst overkomen op uw klanten, kan dit de winkelverkoop sterk stimuleren. In een supermarkt moeten de producten er vers en lekker uitzien, en in een kledingwinkel moet de klant er perfect uitzien in zijn of haar outfit. Om deze effecten te bereiken, zijn verschillende kleurtemperaturen nodig. In deze blog vertellen we u hoe verlichting kan worden ingezet om de winkelverkoop te verhogen in verschillende branches.
De juiste verlichting in de supermarkt
In supermarkten moet het eten er vers uitzien en moet de eetlust van de klant worden opgewekt. Dit zal namelijk zorgen voor de meeste verkopen. Het is verstandig om per afdeling gebruik te maken van verschillende kleurtemperaturen. Zo kunt u op de vleesafdeling het beste kiezen voor warm licht. Hierdoor zien het gehakt en de steaks er lekker vers en aantrekkelijk uit. Dit komt doordat de rode kleur van het vlees zo wordt geaccentueerd. Voor witte vis kunt u dus juist beter kiezen voor koel wit licht. Dit accentueert juist weer de witte kleur van bijvoorbeeld kabeljauw. Voor rode vis kunt u wel een warmere kleur licht gebruiken. Het is dus altijd verstandig om de natuurlijke kleur van het product aan te sterken. Voor kaas en brood kiest u het liefst voor warm licht. Hierdoor wordt de aandacht getrokken en de eetlust opgewekt. De korst van het brood komt er lekker krokant uit te zien, waardoor de klant eerder tot aankoop over zal gaan. Zorg er wel voor dat het licht niet te warm is, want dan ziet het brood er niet meer natuurlijk bruin uit. Voor fruit en groente moet het licht een beetje warm zijn, maar niet te warm. Op deze manier spreken de felle kleuren van het fruit en de groente mooi. Houd er wel rekening mee dat sommige groenten snel bederven onder een hoge lichtsterkte. Voedingsmiddelen die onder de grond groeien, zoals aardappelen en uien, blijven het best in het donker. Bladgroenten zoals sla kunnen juist wel goed tegen een hoge lichtintensiteit. Hierdoor komt de felle groene kleur mooi uit. Voor producten uit de supermarkt is LED-verlichting ideaal. LED-verlichting straalt namelijk geen UV-stralen, waardoor groenten, fruit, vlees en vis minder snel zullen verkleuren.
Bovendien produceren LED-lampen amper warmte. In de supermarkt en in andere winkels is de verlichting lang achter elkaar aan. LED-verlichting gaat heel lang mee, waardoor u zich hier geen zorgen meer over hoeft te maken. Het is een erg duurzame vorm van verlichting waardoor u flink wat geld kunt besparen. Tot slot moet natuurlijk ook de algemene verlichting in de supermarkt niet worden vergeten. Door de grote oppervlakte van de winkel is er goede algemene verlichting nodig. Kies dus voor homogene en gelijkmatige verlichting door heel de winkel. Hierdoor kunnen mensen zich beter oriënteren in de winkel.
Verlichting in de kledingwinkel
Ook in kledingwinkels is verlichting ontzettend belangrijk. De klant moet er goed uitzien in het pashokje, maar de kleur moet ook zo echt mogelijk lijken. Als de klant naar buiten stapt en dat mooie blauwe jurkje is opeens groen, wordt de klant zeker niet blij. Het is daarom belangrijk dat het licht een goede CRI waarde heeft. Een hoge CRI waarde staat voor een betere kleurweergave. Een lamp met een lage waarde zal ervoor zorgen dat de zichtbare kleur afwijkt van de natuurlijke kleur.
Overige winkels
Tot slot zijn er nog een aantal tips die voor een heleboel winkels gelden. Heeft u bijvoorbeeld een winkel met een etalage? Zorg dan dat deze altijd goed verlicht is. Uw etalage is immers het visitekaartje van uw winkel. Als de etalage slecht verlicht is, of klanten kunnen niet goed naar binnen kijken, zullen ze niet binnenkomen in uw winkel. Een goed verlichte etalage is heel effectief om de aandacht van het winkelend publiek te trekken. Zorg bovendien altijd dat er voldoende en de juiste verlichting aanwezig is in uw pand. Het moet er vanaf buiten namelijk niet uitzien alsof de winkel gesloten is. Voor uw showroom maken wij softwarematig een lichtplan op maat. Ook mogen er nooit lampen kapot zijn, dit geeft een armoedige uitstraling aan uw winkel. Plaats spots op de belangrijkste artikelen of accentueer de looproute om uw rendement te verhogen. Bij een diepe winkel kunt u het beste kiezen voor een sterkere lichtsterkte achterin de winkel. Zo lopen uw klanten eerder door naar achteren en kan uw omzet stijgen.